16 March, 2010

dari hati..

dalam diam hati dah hampir ngan final bagi semester ke 4...rasa mcn semalam aku baru mendaftar kat UTM ni..ada 3 minggu lagi untuk semua mahasiswa menguji kefahaman mereka ttg apa yang sudah belajr selama semester ini. pelbagai ronak dan kencah pengalaman dah 2 tahun ini. timbul dalam dada aku tertanya-tanya bilakah akan aku membalas budi ibu dan ayahku...sampai bila ayahku berkerja untuk menanggung aku serta adik2 aku...walhal sekarang umur ku sudah mencecah 22 tahun...
rindunya hati ingin berjumpa mereka di kampung...rasa baru semalm aku balik menjenguk mereka...klu ikutkan hati ingin aku menelefon tiap2 waktu..

apakah yang harus aku lakukan untuk menbals jasa dan pengorbanan mereka membesarkan aku dan adik2ku. adakah hnaya dengan belajar dapt menyejukan perut ibuku yang mengandunkan kami.

tiap kali aku menelefon ibu ku, dia acap kali berpesan jangan tinggal sembahyang, belajar bersungguh-sungguh dan banyak lagi. sampaikan aku boleh menghafalnya. aku terfikir kenapa ada rakan-rakan aku yang leka berseronok dengan dunianya, tidakkah mereka lupa pesanan dan harapan ayah dan mak mereka...
aku teringat pesana seorang fasilitator...kita bukan dilahirkan dengan satu gelaran

"cek Leha baru lahirkan anak..bayi laki, comel"
namun setelah kita mati pelbagai gelaran kita dapat,

"tengok si pencuri 2 dah mati, padan muka dia"
"sedihnya, tok iman 2 dah mati, tak de sapa blh ganti tempatnya"

ayat 2 mcn ni sering kali diungkapkan..tidak kira dimediamasa ataupun mulut -mulut si pencerita atau di kedai kopi.

kitalah yang menentukan baik buruk kehidupan kita. lebih baik kita merujuk pada yang asal. insyaalah semuanya akn tenang lagi senang..

sekadar ini lah entri yg tidak seberapa dikesempatan waktu yang berceloteh dari hati...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana