13 July, 2010

pesanan untuk adik-adikku dan diri ini

salam ukhwah...pertama dan selamanya aku panjatkan kesyukuran ke Ilahi, kernaMU panjangkan umurku untuk meneruskan sisa hidup ini di bumi ilmu ini.
ni adalah entri yang pertama bagi semester baru , aku mengharapkan diri ni sentiasa istiqamah dalam jalan juang yang telah ALLAH tetapkan ini. Semester ni aku merupakan graduan tahun 3, yang mana lebih banyak pancaroba dan liku-liku yang harus aku tempuhi, dalam keadaan senang, duku mahupun gembira. hati aku ni seakan-akan mengiakan dan membenarkan apa yang senior aku yang mengatakan tahun 3 ni merupakan tahun yang susah untuk score. Adakah aku harus membiarkan ia menghantui aku. Ya Allah aku mohon pertolonganMU.
minggu lepas aku berpeluang untuk menjadi crew dengan kata lain agen atau fasi bagi mahasiswa baru. Alhamdulillah aku telah meluaskan hubungan aku sesama manusia. ahlan wassalan aku ucapkan. 12/7/2010 adik aku jugaa mendaftar sebagai mahasiswa di IKM(institusi kemahiran mara) di sungai petani, kedah. alhamdulillah dia mempunyai keinginan untuk meneruskan perjalanan hidup dengan mencari ilmu. aku harapkan dia dapat membawa diri sebaiknya, yang mana mak dan ayahku jauh nun di pelosok kampung, yang hanya mengharapkan kejayaan dari anak-anaknya.
aku teringat satu pantun yang pernah memperdengarkan untuk kami yang baru menjejakkan kaki di matrikulasi dahulu.
cari-cari tempat mandi,
yangpertama teluk kedua pantai,
cari-cari teman sejati,
yang pertama elok kedua pandai.

pantun ini menjelaskan kita seharusnya mencari teman sejati dengan perangai yang elok maka eloklah segalanya. cerdik pandai tidak menjaminkan apa-apa sekiranya menpunyai perangai yang tidak elok.ini kerana akhlak yang baik merupakan kunci kejayaan hidup. semoga tulisan ini dat didengari oleh semua mahasiswa baru mahupun yang lama, tidak ketinggalan juga adik kesayangan aku jauh di utara.semoga dia dapat menjaga diri dengan berlandaskan islam.
diri ini mengharapkan perubahan dan istiqamah yang baik untuk semua. selamat mengharungi dunia yang penuh dengan kepalsuan dan dugaan ni, jika kita tiada pegangan maka kita akan tergelincir dan hanyut. Jauhkanlahnya dari kami, moga-moga kami bersama orang-orang yang beriman.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana