30 July, 2010

perkongsian dewasa ini


perkongsian dewasa ini

bila aku merenung dan mengimbas kembali tulisan ku, hati aku sedikit tergelak. Mungkin diawal perkongsian kau agak melucukan. Namun hati aku mengatakan, itu menjadi kebiasaan. Belajar dari pengalaman. aku harus banyakkan membaca. Mencari permata yang harus aku temui dan berkongsi dengan orang lain.

Malam tadi aku menghadiri satu pertandingan debat. Aku bukanlah pesertanya, tapi pendengarnya. Di satu sidang aku terpegun melihat salah seorang pendebat dengan riak wajahnya yang meyakinkan lagi memuaskan hati pendengar dan jugak hakim.

"memang lah pihak kerajaan menyediakan perumahan berkos rendah, namun bukan itu yang kita risaukan. Kita risaukan apa yang akan diisi dalam rumah itu. Isi dalamnya, semakin hari semakin naik harganya. Ini yang patut kita risaukan. Jangan dibangga dengan banyak perumahan berkos rendah telah disediakan oleh pihak kerajaan." begitulah sedikit sebanyak kata-kata yang tidak sekali-kali aku terfikirkannya dan aku meneliti setiap katanya.

kali ini aku ingin berkongsi dengan sahabat sekalian mengenai wanita berpakaian namun bertelanjang.
Ahhhhhh....
bercelaru, aku memikirkannya. Bagaimana dikatakan berpakaian tapi bertelanjang.

Hadis dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasullullah bersabda bermaksud:

" ada dua golongan yang menjadi penghuni neraka. aku belum pernah melihat mereka. iaitu cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang dan golongan kedua adalah para wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang-lenggok ketike berjalan, menarik perhatian orang yang melihatnya. kepala mereka (sanggul / fesyen rambut) bagaikan bonggol unta yang senget. mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dat mencium bau wanginya. sesungguhnya bau wangi syurga boleh terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh".(riwayat muslim no. 3917)

Ramainya bertelanjang

betapa ramai golongan kedua dalam hadis tersebut berlegar-legar di pentas dunia hari ini. tidakkah mereka sedar bahana perkara ini. dari segi statistik menunjukkan bahawa kes rogol dan bunuh secara kejam semakin meningkat. Ini disebabkan oleh golongan yang berbangga-bangga menayangkan susuk tubuh mereka dikhalayak ramai. mangsanya adalah orang yang tidak bersalah. dimanakah perasaan mereka.
dengarlah wahai kaum hawa yang menjadi kilang kepada umat Nabi akhir zaman ini.
tidakkah risau anak mu pada masa akan datang.
dimana letaknya hati lembutmu.

perkongsiaan ini

coretan ini aku tampilkan bukan untuk mengkritik atau membenci sesiapa. padaku keadaan ini berlaku bukannya salah diri sendiri......seperti kata-kata seorang ulama'
jika kita tidak ingin melihat rumput meliar tumbuh maka kita cabut lah akarnya.
samalah seperti kes-kes yang berlaku dewasa ini. jika kita ini melentur bulu biar lah dari rebungnya.

ku harapkan perkongsian ini dijadikan pedoman dan sempadan. semoga kita dapat mendidik diri kita.sama-samalah kita berpesan-pesan

"demi masa. sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan salingmenasihati untuk kesabaran".(al 'ashr 1-3)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana