22 July, 2013

My Best Ramadhan 05

Bismillahirrahmanirrahim

Baginda juga bersabda: "Doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah doa yang pasti diperkenankan, di sisinya terdapat malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali ia mendoakan kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya, malaikat yang ditugaskan itu berkata: Amin dan bagimu seperti itu juga". (Hadis riwayat Muslim).

Seperti ingin mengalir air mata bila program yang dirancang berjalan lancar. "Iftar together". program ini menemukan sahabat-sahabat satu batch yg ada di sekitar UTM. Walau berada di sekitar UTM, tapi jarang berjumpe. Kebetulan berada di bulan puasa. Moga keberkatan bulan puasa ini mengeratkanlagi hubungan ukhwah kami.Ukhwah kerana Allah.



Pmebahagiaan tugas di persetujui. muslimat masak nasi, kuih serta air. Muslimin masak lauk dan sayur.

"Ayam masak merah dan kurma" resepi yang terjumpe di internet. Tidak aku pasti, rasanya sama atau pun tidak apa yang di ajar di internet. Campur dengan resepi sendiri. Harap-harap jadi.


Sayur. apa kenama tah namanya. Adhwa yang buat.



Iftar bervanuekan di rumah pengantin baru. Khairul dan Wani. Dua mempelai antara yang disegani dalam kalangan kami.

terima kasih dan tahniah buat kalian atas sudian uantuk menjadi medan pertemuan kita semua. Rumah sewanya agak menarik.

seusai sampai dirumah menraka, kelihatan muslimat sedang menyiapkan juadah berbuka. berbua dulu dengan makanan ringan, solat maghrib dan lepas tu makan berat.




Gelakketawa mencerita kan apa yang sedang lakukan sekarang. ade jg yang bertanya tentang sahabat lain yang tiada disini. yang tahu akan menjawab. Mengambalikan nostagia semasa di kampus dulu. Program-program tarbiyah yang direncanakan dulu, hari ini baru rasa kesan yang ditekankan. Sola ukhwah, soal tekanan dan macam-macam lagi di bangkitkan kembali dalam sembangan kami.

Suhaimi yg cute...hehe


Alhmdulillah, Solat Maghrib , Isyak dan Tarawih selesai dilaksanakan. semuanya di rumah mereka. Memulakan slot terakhir, aku diberi tugas sebagai pemula majlis. Sememangnya, memang aku yang akan mulakan majlis. Sebab aku mahu bercakap last sekali.

Sekali lagi perbincangan dibuat. kali ini semua yang datang. Muslimin dan muslimat. seorang demi seorang.

ada yang sedang sambung master tetapi mejoriti sedang bekerja, terutama muslimin.

"Kumpul wang untuk kawen, kata salah seorang dari kami "

Apa-apa pun, pertemuan ssemalam antra yang terindah dalam berukhwah. bagaimana la keadaan selepas 5-10 tahun akan datang.

Si suami berbual kat depan, si isteri menyiapkan juadah. perbincangannya jgk akan lain sedikit. ditambah pula dengan keriangan anak-anak yang sedang bermain.

bertemu dan berpisah kerana Allah, insyaallah ukhwah akan terus mantap.

Pertemuan kami ditutup dengan doa Rabitah yang dibaca oleh tuan rumah. Akhi Khairul, my naqib.


salam perantauan dari kami...

Sabda Rasulullah s.a.w: "Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan kepadanya nescaya Allah mengurniakan kepadanya seorang teman setia yang salih, jika sekiranya dia terlupa (lalai) dia menolong memberi peringatan dan apabila (temannya itu) memperingatkannya ia akan menolongnya"


ismarizalismail
22072013











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana