16 February, 2011

PRK 2011-pahit dan manis

Kehangatan PRK atau pilihan raya kampussemakin memuncak.persiapan semua calon dan jentera di saat-saat terakhir ini semakin serius. Pelbagai strategi diautr untuk memenangkan calon masing-masing. Tidak kira lah strategi yang berbaur saraf atau pun tidak.
Aku tidak sangka, tempis tohmahan yang dilemparkan oleh sesetengah pihak terkena atas diri aku.Mungkin ini salah satu ujian Allah terhadap hambanya.

firman Allah dalam surah al-ankabut ayat kedua,
maksudnya : "apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan ",Kami beriman dan sedangkan mereka tidak diuji".

Tempias ini aku rasakan hanya sedikit sahaja, jika hendak dibandingkan ujian yang dialami Rasulullah.Naqib aku berpesan supaya banyakkan ingat Allah dengan bacaan Alquran, solat dhuha, qiam dan sebagainya. Hal ini sebagai pendinding kita dari terjerumus di lembah kehinaan.Aku begitu beruntung kerna adanya sokongan dan dorongan dari sahabat-sahabat yang tidak pernah letih dan lelah melayan kerenah aku sewaktu diri ini berjauhan dengan keluarga tercinta.Begitulah bilamana iktan ukhwan dioletakkan kerana Allah.

Dalam para jentera merencara pergerakan , aku sudah dukali mengadap "dia". Aku pun tidak paham mengapa dan kenapa aku disekat mengikut idelogi dan kefahaman aku.Apakah yang "dia " ingin kan dari aku dan juga rakan-rakan aku yang lain.Adakah "dia" ingin kami semua mengikut telunjuk dan arahan "dia".Jalan yang terbaik kami lakukan adalah membiarkan "dia" berkokok sendirian. Bilamasa "dia" kehabisan suara, maka senyaplah "dia". Hari ini aku sekali lagi dipanggil, bukan "dia" yang memanggil, tapi orang yang aku hormati lah juga. Orang ini memerlukan penjelasan dan penerangan aku tentang PRK kampus. Aku menjelaskan dengan nada yang sepatutnya. Cara orang ini memang profesional. Kredit utk orang ini.Banyak aku belajar dari oran ini. perwatakan yang cool dan tenang menjadikan hati aku senang untuk berbicara dengan dia.

Insyaallah, minggu depan aku akan menjadi pemerhati dalm proses pembuangan undi.ini merupakan pengalaman aku yang pertama setelah tiga tahun meneguk ilmu di pasantren ini.
Aku mengharapkan kencaman dan ugutan dari sesetengah pihak tidak lagi timbul.
Marilah kita sama-sama menekankan perjalanan hidup kita dengan menggunakan GPS yang sememangnya Allah tetapkan dan di tinggalkan oleh Rasulullah kita, iaitu Al-quran dan assunnah.Dengan menggunakan GPS ini, dapatlah kita membawa MPM yang bakal tertubuhnya nanti seiring dan mengikut apa yang telah digezekkan.
Aku perpesan kepada semua yang membaca entri kali ini dan juga buat diri ini agar menyedari bahawa kita semua adalah pemimpin.Tidak kira pimpin diri sendiri keluarga ataupun masyarakat, hendaklah kita menjaga amanah dan tunaikannya sebaik mungkin. Ingatlah pesanan Allah dalan Al-quran, suruah al-anfal ayat ke 27.

"wahai orang-orang yang beriman!Janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul dan juga mengkhianati amanat yang dipercayai padamu, sedangkan kamu mengetahui."

Tahniuah dan takziah buat kalian yang telah memegang tampuk MPM setelah setahun berkhidmat dalam memperjuangkan hak dan suara mahasiswa. Semoga apa yang telah dipelajari dalam kencah MPM, disalurkan ditempat yang betul.
Laungan student power bakal menggegarkan DSI.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana