22 April, 2011

sepetang bersama-jalinan kasih



Assalamulaikum.
Seperti biasa, hari ini seperti hari-hari sebelumnya.Seusai solat subuh dan bacaan almathurat bersama sahabat-sahabat se"rumah", mata ini semakin berat, bagai kelopak mata ini digantung dengan ketulan-ketulan besi.Aku mula pejamkan mata untuk berehat seketika.Aku mula rapatkan badan ke dinding, mata perlahan-lahan dirapatkan. Aku berharap, dengan tidur dalam keadaan duduk mudah bangun.

Setelah seketika, aku dikejutkan oleh aizuddin, untuk balik ke bilik,zaki akan hantarkan dengan WHBnya.

Kul 3.15 ptg, aku mula bersiap untuk ke skudai parade.Hari ini ade program main boling bersama sahabat-sahabat yang bakal grad sem ini.Namun belum sempat habiskan game tersebut, aku berkejar ke tasik UTM untuk Liqa' PMI...ade makan-makan.(batch aku je)

Dalam aku dan hafiz, berkejaran, potong memotong dijalan raya, menghambat waktu, tiba-tiba, sang awan menyirami kami dengan air hujan.basah kuyup.tiada apa yang boleh diperkatakan lagi.Mungkin inilah aku bertemu mereka semua.
Aku doakan kamu semua terus istiqomah dalam landasan yang telah dilalui ini, jangan mudah tergelincir.Diluar sana pelbagai mehnah dan tribulasi yang menunggu kamu semua.

Hebatnya ukhwah dan ikatan dibina atas dasar iman dan ketaqwaan padaNYA. firman Allah dalam surah alhujurat, ayat ke 10 "Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berperang untuk membela ugamaNya, Dalam barisan Yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan Yang tersusun kukuh."
surah assaff-4

Aku berharap ukhwah dan ikatan yang dibina ini tidak akn terhenti setelah keluarnya kalina dari UTM ini, semoga, selepas ini kati semua akan terus dan saling menghubungi sesama kita.Kita mempunyai pelbagai medium sememangnya boleh digunaakan.
Pengakhir kalam untuk kali ini aku hadiahkan sebuah lagu buat kalian.


Kulayarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang menyentuh emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hadirmu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat
kau sesungguhnya
Temanku di kala suka dan lara

Tika ku buntu diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan untuk ku ukir senyuman
Bagaikan embun hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha yang ESA

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada noktah kasih
Biarlah waktu menentukan
Nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan hingga
Ketitisan darah..
Terakhir...

Teruskan perjuangan Ketitisan darah..
yang Terakhir...
Dan aku...masih di sini
Terus mendaki puncak tertinggi hidupku
Dan aku...terus menanti
Saat yang manis akan berulang kembali
Sahabat...

Sama-samalah kita pasakkan kedalam hati kita, apa pun yang berlaku, jalinan kasih bersaudara ini tidak akan putus,walaupun hidup berjauhan.Ingatlah kalkatu yang mengiringi kita pada malam itu.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana