05 November, 2012

diam lebih baik

bismillahirrahmanirrahim


kadang-kadang hati bercelaru dengan pelbagai masalh yang timbul menghantui pemikiran dan juga bergelora dihati. entah mengapa, perasaan ini mula timbul sedikit demi sedikit daam diri aku. Arghhhh...serabutttt...

pemarah bukan sika ku yang sebenar. namun, ia datang sedikit demi sedikit bila sahaja sesuatu perkara yg tidak puas hati berlaku. apa yg aku perlu lakukan..adakah aku perlu diam dan diam..kata orang, Lebih baik diam daripada berkata-kata kalau berkata-kata itu lebih membawa sengsara.


Dalam sebuah hadis Rasulullah saw menjelaskan yang bermaksud....
     " Barangsiapa yang beriman pada Allah SWT dan hari akhirat maka  dia berkata-kata dengan perkataan yang baik atau pun berdiam diri."



tidak..aku perlu mengatasi perkara ini sebelum menjadi lebih parah, namun bagaimana??
Ya, aku perlu mengubah yang buruk pada diri ini, tidak menjadi serang yg pemarah, perlu menilai sebaik mungkin dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata...

kerisauan terhadap apa yang berlaku sering kali bermain diminda..risau terhadap penerimaan orang terhadap kata-kata aku yang diungkapkan..adakah itu satu penyakit yang menjadi satu platform untuk menjauhkan dan mearikan diri dari medan perjuangan. OH jika itu belaku, adakah aku berdosa....maafkan aku teman jika aku berlebihan dari mengutarakan percakapan~ semua itu untuk meningkatkan prestasi dan menguatkan perjuangan...

diluarsana, medannya lebih luas. kita tidak lansung tidak mengenali orang disekeliling. jika hanya kata-kata seperti itu pun diambil serius, bagaimana untuk begerak kerja diluar sana yang penuh dengan liku-liku tanpa diundang.

betullah, kita tidak dapat penuhi isi hati semua orang. lebih baik kita berlapang dada. itu lebih baik ISLAM anjurkan~





moga aku akan mengurangkan permasalah dari segi percakapan.diam lebih baik~

hatibercakapuntukdirisendiri..bermuhasabahkandiri

ismaryzalismail
5 nov 2012


3 comments:

  1. Replies
    1. betul tu...tp kena pilih temapt dan keadaan jagk...

      Delete
  2. yup, we need to consider the situation. mmg betul , diam lebih baik dari berkata kata, tapi jngan diam atas bende y kte tahu kebenarannya, tapi diamlah atas kejahilan. kalau taktau, cari tau, kalau dah tau, jngan sembunyikan . ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana