17 July, 2013

My Best Ramadhan 02


Bismillahirahmahirahim

Bergelar sebagai graphic designer membuatkan aku mula mempelajari banyak perkara baru mengenai dunia graphic. Aku memang suka berkaitan dengan bidang ini. Mula berkenalan semasa matrikulasi. Sedikit demi sedikit memang teruja bila selalu bersamanya.

Seperti coretan aku pada entri terdahulu, mungkin Allah bg jalan untuk aku meluaskan lagi minat aku ini. Alhmdulillah sikap tidak lokek berkongsi ilmu dari para staf dan menekankan bekerja dalam kumpulan memberikan aku lebih selesa. Tambahan pula, bos lebih menekankan solat.

Ade seorang teman mntak aku try buatkan gambar kartun. Terfikir, macam mana nak buatkan. Godek-godek, alhmdulillah, sudah tahu caranya. Hasilnya….





Mungkin ade cara lain yang lebih cepat dan mudah. Iaku yakin. Sebab setiap perkara yang dilakukan bukan hanya ade satu jalan sahaja. Seperti juga dalam kehidupan ini. Pilihan jalan yang diputuskan berdasarkan apa yang kita belajar dari diri sendiri ataupun dari pengalaman orang lain. Usah menyesal, teruskan. Namun jika laluan itu tidak mengikut syarak, cari semula ranting-ranting syarak agar kita sentiasa berpaut padanya. Islam sekali kali tidak menghalalkan cara



Pilihan apa yang kita patut lakukan ade di tangan kita. Hari ni akau sebagai graphic designar, tetapi esok belum tentu. Apa yang pasti dan aku akan pastikan kerja itu mengikut landasan Islam. # perkara yang perlu kita pegang adalah, tarbiyah, dakwah dan siasah. rangkuman tiga perkara ini dalam aa jua kita lakukan, insyaallah, langkah kita akan sama dari awal hingga akhir, iaitu di landasan Islam. usah berbicara tentang halangan. halangan akan mematangkan kita. 

Acap kali juga aku terilap dalam menghasilkan design, teguran dari bos dan senior staf perlu di dengari dan ambik tindakan. aku punya style, aku akan bercakap jika aku rasa ia betul-betul mengikut apa yang telah di minta. tetapi diam itu lebih baik.

"klu tak tahu, tanya." 

tiap kali di tegur...

ismaryzalismail
17 july 2013



6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana