18 July, 2013

My Best Ramadhan 03

Bismillahirrahmanirrahim

snap curi...


Sehingga hari ni, puasa hai kelapan, alhmdulillah, aku masih consistent berbuka di masjid. salah satu sebab kerana tidak sempat nak masak dan save belanja serta menu yang masjid sediakan memang terbaik.

berbuka dengan kurma dan kuih muih berhenti untuk solat maghrib kemudian sambung makan berat. suasana begini agak jarang di kawasan kampung aku. maklum la, ramai yang lebih suka berbuka di rumah masing-masing. kesempatan yang ade aku gunakan.

Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berbuka puasa maka dia memperoleh pahalanya, dan pahala bagi yang (menerima makanan) berpuasa tidak dikurangi sedikitpun (HR Tirmidzi)

sudahlah aku tidak mampu untuk bagi makan kat orang berpuasa, mengapa tidak aku bersama untuk menyediakan makanan yang disponsor bagi memudahkan kerja masa berbuka nanti.bersama beberapa orang, tiap petang, lebih kurang 6.30 ptg kami bersiap-siap menyediakan tempat, kuih muih air, serta kurma. kadang-kaang kuihnya bayank, melimpah limpah penggan, kadang-kadang hnya dua jenis kuih je. bilangan kuih tidaklah diambik kira, asalkan ade, alhamdulillah. apa yang bestnya, hingga hari kepalan ni, sudah tiga kali di hidangkan berlauk kambing. Allah, kali pertama masih boleh lagi, tp sudah masuk ketiga ini, badan pun sudah rasa lain. takut darah tinggi je dtg tanpa jemputan.

Hampir kesemua masjid dan surau di Johor akan buat 20 rakaat tarawih. Panjang atau pendek bacaan surah setiap rakaat bergantung pada pengurusan masjid. cuma satu je, aku agak janggal, selalunya masa aku di kampus, selawat antara rakaat aku ikut je apa yang dibuat di kelantan. tetapi bila berapa di luar, dan yang handle ini dibawah pantauan majlis agama, selawatnya agak lain sedikit. sudah dikhususkan. tidak mengapa, belajar perlahan-pelahan.

entri kali ini setakat ini dulu. berkongsi saat ketika berbuka. sungguh, sangat meriah. biarpun ada kalanya serabut yang bila arahan bercanggah. orng ni kata macam ni, orang tu kata macam tu. kita yang muda ini, ikut la apa yang dikata mereka. tidak mengapa, itu asam garam dalam bekerja dalam kumpulan.

ismaryzalismail
18 july 2013

2 comments:

  1. Fasa pertama Ramadhan dah nak habis. Apa yang kita dah dapat capai? Atau masih sama macam yang lama, takde peningkatan langsung. Muhasabah diri..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana