21 January, 2014

Permata MATAZ

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini aku digelar abang warden. hiduo menjaga adik-adik di madrasah tahfiz zahrah. akuntidak mengangap ia sebagai warden, cuma sebagai pengasuh mereka. Membantu mereka bila mana mereka dalam blur untuk melakukan sesuatu. almaklum, adik-adik baru mengenal dunia.



Kedudukan aku sebagai pengasuh hanya sementara waktu. Menunggu warden betul datang lapor diri. Baru mendapat berita, warden baru sudah disunting, hanya menunggu kata putus dari bonda dan ayahanda beliau. Peribadi yang molek dan sesuai. Ustaz bilang, dia seorang hafiz kelahiran dari university di Jordan.

Mereka adalah permata disebalik rimbunan fitnah dunia. andai mereka dibiarkan seperti kebanyakan orang, maka mereka adalah tergolong dari perosak perjuangan Islam. Akan tetapi, mereka akan menjadi cahaya yang bakal menyinari segelap pelosok tanah di bumi, membawa rantaian risalah Nabi. Insyaallah.



Alhamdulillah semakin hari mereka semakin serasi dan mula membina ikatan manis iaitu ukhwah. kalau dulu, pantang sentuh antara mereka, mesti berkejaran. bila tegur, 


"bang, dia pukul saya dulu"

"tak bang, dia yang mula dulu"


adoi, pening. Betul, pening bila menguruskan mereka. bagaimana lah emosi dan perasaan ibu bapa aku dulu menguruskan aku dan adik-adik aku zaman kecil. 


Salah seorang dari adik-adik Madrasah Tahfiz Az Zahra ada yang Allah anugerahkan hyper active..

Ada sahaja yang dibuatnya, pendek kata, tak dok diam..


Kesana ke sini, pantang leka, kalau dia tak nangis tak sah. Bukan apa, dia dok usik orang, org balas dia nangis.

Kadang-kadang tergelak juga dengan tingkah lakunya.

Apa pun,dia anugerah Allah untuk Islam..



Sedikit sebanyak aku boleh imbas semula bacaan alquran. Aku yakin pelabuaran yang Allah tentukan ini akan membuah kan hasil lumayan suatu hari nanti.

Ismarizalismail
21 January 2014

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana