04 April, 2012

Usrah mantapkan kekuatan Jamaah~

bismillahirrahmanirrahim

hari ini aku ingin kongsikan sesuatu yang agak bernilai untuk kita semua, setelah mana kita menyedari bahawa sesungguhnya bukan kita sahaja hidup di dunia ini. setelah mana kita menyedari ini semua, kita perlu tahu dan mengenalpasti arah mana patut kita tujui. Ya, apa matlamat kita hidup. Adakah semata-mata hanya untuk beribadah kepada Allah, atau pun sekadar mekan, minum kahwin dan sebagainya. adakah itu semua.

untuk menjawab semua itu, kita semua perlukan usrah. dalam usrah akan dapat menjawab persoalan-persoalan yang mulai timbul menghantui pemikiran. Tugas dan tanggungjawab harus kita pikul setelah mencapai usia baligh. tetapi, kemana untuk kita tujui, kita usrah kita tinggalkan. medan usrah merupakan salah satu platform unutk memandu kita kearah yang lebih baik, insyaallah. di sinilah lahirnya kasih sayang dan ambil berat sesama ahli usrah. perkongsian demi perkongsian dapat kita bangkitkan melalui usrah.

Namun, persoalan mula timbul, usrah yang bagaimana untuk kita sertai. Di Malaysia sendiri, begitu banyak pertubuhan Islam timbul dan mencari kekuatan untuk menjadi pelapis akan datang. mereka mula mengkaderkan orang supaya, siapa yang dikaderkan ini akan meneruskan wasilah mereka mengikut matlamat jamaah masing-masing.

kita sebagai umat akhir zaman, sewajipnya untuk kita mengintima' dengan gerakan Islam, walaupun dimana kita berada. dalam ayat ke 104 surah ali imran ada menyatakan mewajiban kita berjamaah,


"dan hendaklah ada dikalangan kamu satu puak yang menyeru (berdakwah ) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan meyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan krji) dan mereka yang bersifat demikian itu adalah golongan yang berjaya"

sekarng jamaah ditubuhkan bagai cendawan tumbuh selepas hujan. NGO -NGO / jamaah ini turun padang untuk mengkaderkan ahli-ahli mereka. mereka mula lah melobi untuk menampakkan merekalah jamaah yang diikhtiraf oleh dunia.Kita kena melihat semua ini secara ilmiah. bukannya ikut sedap rasa sahaja. memilih jamah sama lah memilih pasangan hidup.

dalam buku panduan asausrah dan harakah tulisan  ustaz Ya'qub muhammad hussin ada menggariskan bebrapa perkara yang patut di ambil berat semasa memilih usrah dan juga jamaah.

pertamanya, penubuhan jamaah adalah atas dasar kesedaran untuk melaksanaakan Tajdid (rujuk surah almaidah ayat 54-56). keduanya, jamaah mendokong dan memelihara kesyumulan ajaran Islam dan sejagat.(surah albaqarah ayat 208). ketiga, jamaah yang memelihara tradisi ilmiyah dan 'aqliyyah. keempat, jamaah yang berada di bawah pimpinan para 'ulama'. kelima jamaah yang dipilih mestilah bersifat realistik dan praktikal. keenam, jamaah yang bergerak di kalangan rakyat jelata (jamaah ummah). ketujuh,jamaah yang memiliki kekuatan dan kemampuan untuk membina ummah. kelapan, jamaah yang para pendokongnya memiliki sifat-sifat hizbullah ( almaidah ayat 54-56). kesembilan, jamaah yang bersifat tersendiri dan tidak tikuasai oleh pemerintah. keseluluh, jamaah yang bersifat kesejagatan ('alamiyyah).

dalam buku ini juga, turut memaparkan tentang kategori-katogori jamaah masa kini. Ustaz Ya'qub menyenaraikan 4 jenis jamaah masa kini. antaranya,
1. jamaaah yang ditubuhkan di atas dasar unutk melaksanakan tajdid, iaitu lahirnya jamaah ini di atas kesedaran para pemimpin dan juga ulama' di negara berkenanan untuk mengembalikan penghayatan Islam dikala negara bergelombanga dengan kemaksiatan, rasuah dan sebagainya.
2. jamaah yang ditubuhkan di atas dasar pembahagiaan tugas.jamaah ini ditubuhkan di atas dasar membantu jamaah yang pertama, dari segi pelaksanaan dan juga penyempurnakan kerja-kerja yang tidak dapat dilakukan oleh jamaah pertama. ini kerana, sekatan undang-undang yang ada menyebabkan rancangan mereka gagal untuk dilaksanakan.
3. jamaah yang di tubuhkan atas dasar tidakpuas hati. jamaah ini ditubuhkan kerana ketidak puasan hati terhadap kedua-dua jamaah diatas. antara aspek yang menjadi dorongan mereka untuk keluar jamaah dan menubuhkan yang baru adalah, dasar-dasar jamaah, cthnya pelaksanaan kerja, pentadbiran, lambat dalam melaksanakan kerja atau mengeluarkan keputusan, lambat untuk mencapai matlamat serta tidak puas hati terhadap pimpinan mahupun ahli.
4.jamaah atau badan-badan yang ditubuhkan didalangi oleh musuh-musuh Islam. pada asalnya,jamaah ini di tubuhkan atas dasar yang baik dan mengikut keperluan Islam, namun, bila mana kekuatan anggota mencukupi, maka anasir-anasir musuh mula meresapi kedalam jamaah ini.


Oleh itu, kategori jamaah yang dua terakhir ini patutla kita jauhi. Betul, memang susah untuk kita mengetahui jamaah/badan ini ditubuhkan atasa dasar yang betul. tetapi, semua ini akan dapat kita nilai setelah mana, jamaah/badan mula merespon apa-apa isu yang hangat diperkatakan oleh media massa.

Kepada semua, aku nasihatkan pilihlah jamaah/badan yang betul-betul menghampiri jamaah Rasulullah.Kaji dan buat penyelidikan sama ada pembacaan atau perkongsian ustaz-ustaz yang arif dari kepelbagaian jamaah terlebih dahulu sebelum menggabungkan diri bersama jamaah ini.
sama-sama kita berdoa agar kita ditetapkan bersama jamaah yang menghampiri jamaah Rasulullah..


p/s:- jika mempunyai keraguan blh rujuk buku panduan asas  usrah dan harakah, tulisan ustaz ya'qub muhammad hussin

ismaryzalismail
4 april 2012



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana