16 July, 2013

My Best Ramadhan 01


Bismillahirrahmanirrahim..



Alhmdulliah aku masih diberi kesempatan untuk bertemu dengan  kekasih hati yang di rindui. Ramadhan kali ini memberi kelainan sedikit buat aku. Almklumlah sekarang official bergelar orng yang sudah berkerjaya.

Alhmdulillah sungguh aku sangat-sangat bersyukur atas apa yang diberikan. Raya kali ini aku sudah boleh bagi duit raya kat adik-adik. Tidaklah besar nilai nya, akan tetapi sudah cukup untuk mengembirakan hati mereka.

Apa yang lain kali ini, aku tidak sekali pun berpeluang dapat bersahur bersama keluarga. Sangat menyedihkan.Nak buat macam mana, tuntutan kerja. Bos bagi cuti start 7 hari bulan 8, iaitu sehari sebelum raya. Tetapi cuti selama seminggu. Dapat la juga mengubat luka emosi.
Alhmdulillah, Allah tempatkan aku bersama dengan orang-orang soleh. Rumah sewa dekat ngan masjid. Senang dan mudah untuk bertrawih serta solat jamaah pada waktu-waktu lain. Berbuka puasa di masjid. Menunya pelbagai. Nasi arab, lauk kambing, nasi beriani, nasi ayam penyet dan macam-macam lagi. Mengalahkan makan di dikedai. Kesempatan yang ada, aku menolong menyediakan juadah. Moga-moga adalah saham untuk aku mencari keredhaan Ilahi di bulan ini.

Masih aku ingt suasana dirumah ketika Ramadhan bertamu datang.  Kul 5, Ma kejutkan sahur. Makan dengan menu biasa-biasa tetapi itu yang paling sedap. Kebetulan pula ade kerabu timun. Memang aku akan tambah la. Pada sebelah petang, bersamanya menyediakan kuih sebagai basahan mulut sebelum makan berat. Buah mulong atau buah kekoh chaa, puteri mandi atau lepek idung, sire pisang, cendol, tapai ubi kayu, tidak lupa akok serta butir nangka, yang acap kali akan dijadikan juadah basahan. Klu aku ade kat rumah, kukur kepala atau parut kelap memang tugas aku.
Semua ini susah untuk aku temui di selatan Malaysia. Padahal kat sini ramai je orang-orang Kelantan. Mungkin bahan-bahan penyediaannya tidak sama, sebb itu rasanya lain sedikit. Walaupun ade, tetapi susah sedikit untuk jumpe.

Agak sedih juga sekarang, tiap-tiap hari akan dilaporkan kecederaan akibat bermain mercun. Seingat aku dulu, kami bermainjuga mercun, tetapi tidak la seteruk mcm ni. Hancur tangan, putus tangan macam-macam. Bagaimanapihak bertanggungjawab mengawal dan meyekat perkara ini berleluasa akn menjadi semakin teruk. Setakat mencegah si penjual dan pemain, aku rasa patut ade iklan cara-cara berbain mercun dengan cara yang selamat. Budak sekrang semakin padai, internet pun hanya dihujung jari. Hanya tekan, dah boleh tengak mcm mana penyediaan bom-bom kecik disediakan. Apa lagi, merasa excited untuk mencuba. Sedar lah semua, jika perkara ini akan berleluasa, mungkin kita juga akan menjadi mangsanya.

Sebelum aku tamatkan celoteh kali ni,,aku kempilkan sebuah lagu.

Ku mengharapkan Ramadhan 
Kali ini penuh makna 
Agar dapat kulalui 
Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah 
Setahun sudah pun berlalu 
Masa yang pantas berlalu 
Hingga tak terasa ku berada 
Di bulan Ramadhan semula
Ku mengharapkan Ramadhan 
Kali ini penuh makna 
Agar dapat kulalui 
Dengan sempurna
Puasa satu amalan 
Sebagaimana yang diperintahNya 
Moga dapat ku lenturkan 
Nafsu yang selalu membelenggu diri 
Tiada henti-henti
Ku mengharapkan Ramadhan 
Kali ini penuh makna 
Agar dapat kulalui 
Dengan sempurna 
Ku mengharapkan Ramadhan 
Kali ini penuh makna
Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja 
Tuhan pimpinlah daku yang lemah 
Mengharungi segalanya dengan sabar
Ku mengharapkan Ramadhan 
Kali ini penuh makna 
Agar dapat kulalui 
Dengan sempurna
Ku mengharapkan Ramadhan 
Kali ini penuh makna 
Agar dapat kulalui 
Dengan sempurna
Ku memohon pada Tuhan 
diberikan kekuatan 
Ku merayu pada Tuhan 
diterima amalan
Selangkah demi selangkah 
Dengan rahmatMu oh Tuhanku 
Ku tempuh jua....

 ismaryzalismail
16 july 2013

4 comments:

  1. ehmm..ehmm..selamat menyambut ramadhan. nak duit raya juga :)
    kuih akok takde kat sini, dah lama cari. bestnya kalau dapat makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk duit raya mari beraya kat rumah la...

      Delete
  2. Salam ramadhan, masak kuih byk2.. duit raya jgn lupa (^^,)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah...klu nak rasa blh jah..

      duit raya?? meh la ke rumah...

      #sape ni

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana