02 November, 2010

usrah

alhamdulillah semalam aku sempat lagi untuk berusrah bersama rakan-rakan yang lain.
perkara yang dibincang semalam mengenai akar umbi dalam berorganisasi.
Seperti biasa kami mulakan dengan membaca kalam ayat. Kebetulan surah ini ade berkaitan dengan tajuk kali ini.
Surah ar-Ra'd.
ayat ke 11 dalam surah ini bertepatan dengan tajuk kami..

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNy


hal ini menceritakan kita mengenai sikap dan kelakuan kita. Jika kita amati dan fahami, apa yang kita lakukan akan menyebabkan kesan di depan hari. Namun jika perkata itu blh menyebabkan sesuatu bencana ataupun kecelakaan, mari kita muhasabah diri kita semula.
Apa yang menyebabkan satu-satu organisasi itu bermasalah.??
jawapannya ada di dalm ayat di atas. kita mesti mencari peluang seberapa banyak yang ade untuk memastikan kejayaan di masa depan. kita yang semestinya mengubah nasib yang dialami dalam diri kita, bukannya orang lain atau pun sistem sesuatu organisasi. memang betul itu semua kan mempengaruhi perubahan diri kita, namun keperatusannya hanyalah sedikit. sekadar secubit garam didalam masakkan. Dalam memobilasi massa yang kian pekat dengan kemajuan, faktor pentarbiyahan dalam diri memaksa untuk diperkuatkan, agar tidak termasak dalam kancah perubahan yang sememangnya berlandakan pengaruh barat.

setelah beberapa seketika, kami membuka untuk hal-hal yang blh dikongsikan bersama ahli usrah.

Salah seorg daripada kami, membuka cerita. dengan nada yang selembut baldu, dia mengorak langkah untuk bertatih mengenai masalah yang sudah lama dipendam. Mulut tidak dapat berbicara, buknnya kerana takut atau segan, tapi kekuatan berukhwah sehingakan tidak dapat di luahkan permasalah yang terjadi. Hanya hati berdoa.
Antara kami pun mulalahm meresponya..pelbagai cara dan jalan di ceritakan untukmenegur si sahabat itu. Tapi aku tahu hakikatnya, si pencerita ini hatinya lembut,tidak sanggup melihat kawannya terseksa. Aku memang memahani sidia.

insyaallah minggu depan kita kan bincangkan tentang Fiqh awlawiyat...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana