09 November, 2010

utama yang lebih utama

Alhamdulillah semalam aku tellah menghadiri satu lagi usrah yang sememangnya dibuat setiap minggu. Semalam kami ade menyambut ahli usrah yang baru.-, ssebelum ini dia terkapai-kapai mencari pelampung untuk berpaut, namun akhirnya semlam dapat juga kami selamatkan dari hanyut kelekaan. Bukan salah sidia.
Aku bukannya hendak menceritakan permasalahan dia, tujuana akau untuk berkongsi, ape yang kami perbincangkan semalam.

Tajuk kali ini Fiqh keutamaan. task sudah di beri minggu lepas, pembentangan akan dilakukan hari ini. Kami amengambl dua buah buku yang sememangnya tersohor, bukan sahaja penulisnya bahkan setiap ayat yang ditulisnya bagaikan mutiara dilautan. stephen r.covey VS Prof Dr. yusuf abdullah al-qardhawi

mari kita selami ape yang sudah dibincangkan.
pertamanya mengenai planning. Ini diterangkan dalam buku utama yang lebih utama dari Stephen r.covey. dia menyarankan kita membina satu jadual untuk seminggu, dan menetapkan perkara-perkara yang sememnagnya dilakukan setiap minggu.sebgai contoh. meetng akan dilakukan setiap hari isnin kul 9.00 malam.tidak dapat tidak, setiap hari isnin tidak bleh diusik dan diganggu oleh orang lain.
Antara contoh lain, hari selasa diperuntukkan bersama keluarga, namun kawan kita telah membeli tiket untuk ke konsert, jadi beliau mengajarkan kita untuk satukan dua perkara tersebut, dengan membawa keluarga kita ke konsert trsebut, maka kita tidak mensia-siakan salah satunya.

antara isi lain yang dibincangkan adalah, apa yang patut dilakukan ketika keruntuhan akhlak berlaku. mengasingkan diri ataupun senantiasa bersama masyarakat.
menurut golongan sufi, kita patut mengasingkan diri dan bermuhasabah, namun jika di lihat dari pemikiran golongan ulamak, kita sememangnya dikehendaki bergaul dengan masyarakat ketika mana keruntuhan akhlak berlaku.Dimasa sekarang apa yang patut diutamakan adalah kita semestinya bergaul bersama masyarakat, agar kita ataupun sesiapa dapat membimbing rakan-rakan kita yang lain, supaya sentiasa berada dilandasan yang betul mengikut syariat Allah.

Dari dua contoh ini aku harapkan dapat diambil pengajaran dan ilmu baru, sebenarnya bayak lagi yang dibincangkan , namun ini sahaja sebagai perkongsian awal dari aku.
Dilain waktu, insyallah kita akan berkongsi lagi.

p/s : kepada sahabat2 aku selamat menempuh final dengan penuh bergaya dan bersemangat..senyum sokmo.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana