27 May, 2011

Bersangka baik, pengubat hati

Assalamulaikum wbt

Alhamdulillah dalam mengejar untuk siapkan tugasan dari mentor, banyak pula idea untuk menulis. Menulis untuk mengkoordinaikan diri kearah lebih baik disamping berkongsi dengan pembaca-pembaca setia blog ini.Insyaallah.

Hari ini aku ingin bercakap mengenai sangka baik. Sesuai sekarang ramai kebanyakan sahabat-sahabat semua menjalani latihan praktikal.Dalam bergerak kerja bersama,mesti timbul perasaan yang kurang senang dalam hati kita.Almaklumlah kita makhluk yang lemah.


“… manusia diciptakan dalam kodrat yang lemah,” (ayat 28, surah annisa')

Husnuzh Zhan ataupun sangka baik, menjadi tuntutan dalam bermasyarakat.Aku ingin mengambil dari satu sudut sahaja, di tempat kerja, seperti mana aku nyatakan diatas. Hubungan baik antara dua atau lebih insan, khususnya muslim dituntut dan harus dijalinkan hubungan nya sebaiknya.Dlam suruh alhujurat menyatakan hubungan antara muslim lain adalah bersaudara. Dan bayak lagi hadis dan juga ayat suci al-quran menggariskan tentang hubungan antara dua manusia.



Ada banyak nilai dan manafaat yang diperolehi seseorang muslim apabila memiliki sifat husnuzh zhan kepada orang lain.

Pertama, hubungan persahabatan dan persaudaraan akan menjadi lebih baik. Berbaik sangka dalam hubungan sesama Muslim akan menghindari terjadinya keretakan hubungan. Kedua, terhindar daripada penyesalan dalam hubungan dengan sesama kita kerana buruk sangka akan membuat seseorang menimpakan keburukkan kepada orang lain, tanpa bukti yang benar. Ketiga, selalu berbahagia dan bersyukur di atas segala kemajuan yang dicapai oleh orang lain, meskipun kita sendiri belum dapat mencapainya.

Namun dalam keakhraban bersahabat, mesti timbul rasa tidak puas hati.sebab itu, kita diajar mengenai berfikiran positif dan juga bersangka baik.Setelah bersangka baik, semoleknya kita berfikir positif.

Andaikata kita mendengar sesuatu yang buruk mengenai sahabat kita ataupun rakan sekerja lain, seeloknya kita melakukan tabayyun(penyelidikan) terhadap berita itu, sebelum kita bertindak mahupun mempercayai perkara itu.

Allah berfirman yang maksudnya,
"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasiq membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak dingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan." (Surah al-Hujuraat, ayat 6)

Hati manusia memang sensitif. Bila disentuh, lama kan terluka.bila terluka akan terbuku.AHri bertambah hari akan membesar.Dan bila tiba masanya, akan meletup.Dan bila meletup, ikatan antara dua saudara akan dilupa.Maka timbullah rasa benci terhadap semua orng.
Penyakithati ini juga disebabkan selalu bersangka buruk terharap rakan sekerja.

"Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekaliannya, ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati." (Hadis Riwayat Al-Bukhari Muslim)
Dalam satu hadis Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Hendaklah kamu selalu benar. Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikan dan kebajikan mambawa ke syurga. Selama seseorang benar dan selalu memilih kebenaran dia tercatat di sisi Allah, seorang yang benar (jujur). Berhati-hati terhadap dusta, sesungguhnya dusta membawa kepada kejahatan dan kejahatan membawa kepada neraka. Selama seseorang dusta dan selalu memilih dusta dia tercatat di sisi Allah, sebagai seorang pendusta." (Hadis Riwayat Bukhari)

Marilah sahabat semua, kita berfikir sejenak,apa yang kita lakukan sebelum ini adakah betul atau pun tidak.Ingatlah bersangka buruk dikeji oleh Allah swt, dan akan merosakkan semua jalinan yang telah terikat sekian lama.
Mari kita berdoa agar semua perkara mazmumah ini dijauhi dan dilontarkan rasa kasih sayang dalam hati-hati kita semua.Insyaallah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana