05 October, 2011

belajar dari hujan

bismillahirrahmanirrahim



saat ini aku ingin semua sahabat meneliti dan belajar dengan hujan.

Allah telah menurunkan hujan sebagai rahmat di saat diperlukan oleh seluruh makhluk. Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Dan Dialah Yang menurunkan hujan sesudah mereka berputus asa dan menyebarkan rahmat-Nya. Dan Dialah Yang Maha Pelindung lagi Maha Terpuji.” (QS. Asy Syuura: 28). Yang dimaksudkan dengan rahmat di sini adalah hujan sebagaimana dikatakan oleh Maqotil.




hujan yang turun membawa seribu persoalan. Walaupun gerimis yang datang, tetapi gelombangnya begitu terasa.Terasa sehingga tulang belulang.Sejuk.Begitulah salah satu rahsia yang dikendong oleh hujan.Itu hanya secebis, namun ade juga hujan di bawa dari bayu laut.bersamayan angin taufan.sehinggakan bukan sahaja rasa sejuk, tetapi dibawanya terbang sekali rumah ataupun isi bumi yang lain.
Pelbagai tafsiran bila hujan mula membasahi bumi.Baik ataupun buruk.Semuanya tidak tercapai oleh akal kita, untuk menafsirkannya.Oleh sebab itu, kita diajar untuk berdoa bila mana hujan mula turun.

Ibnu Qudamah dalam Al Mughni[6] mengatakan, ”Dianjurkan untuk berdo’a ketika turunnya hujan, sebagaimana diriwayatkan bahwa Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda, “Carilah do’a yang mustajab pada tiga keadaan : (1) Bertemunya dua pasukan, (2) Menjelang shalat dilaksanakan, dan (3) Saat hujan turun.”

marilah kita belajar dari hujan.sedikit-sedikit lama-lama memenuhi perut bumi.


ismaryzalismail
5 oktober 2011


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana