13 July, 2011

kafarah dosa

Assalamualaikum wbt

Bersih, batuk, panas badan,selesema secara tiba-tiba, terus datang melanda.satu pakej.
mungkin semua ini menjadi sabun untuk aku menyucikan dosa yang melekat pada diri ini.
Insyaaallah akan aku terima seadanya.




“Tidaklah orang Muslim ditimpa cobaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR. Bukhari-Muslim)

Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Nabi tetap sabar dan tabah. Beliau mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahwa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya. Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.” Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)

“Tidaklah seorang muslim tertimpa keletihan, sakit, kebingungan, kesedihan dan keruwetan hidup, atau bahkan tertusuk duri, kecuali Allah menghapus dosa-dosanya. (HR. Muttafaq Alaih)

Mungkin ini semua sebagai penghapus dosa untuk aku.Mungkin dua minggu berada di bumi UTHM membuatkan aku terlalai tentang kebesaran Allah.subhanallah.

"Ya Allah ampunkanlah dosa aku.sihatkanlah tubuh badan aku.
"

Mungkin juga sudah lama akumeninggalkan almathurat.Sepanjang aku berada di Uthm, tidak pernah aku membacanya.Kalau di beri alasan memang banyak.Aku akur segalanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana