27 July, 2011

laskar pelangi dan sang pemimpi

Assalamualaikum wbt

Hari ini aku ingin kongsikan satu perkara yang bisa membuatkan kita berhenti sejenak.berhenti untuk berfikir tentang kehidupan.Aku ingin kongsikan tentang langsar pelangi dan juga sang pemimpi.Aku bermula mengenalinya dengan buku tulisan ANDREA HIRATA.Selepas beberapa seketika, aku mengetahui tulisannya di moviekan.
jalan cerita kedua-dua cerita ini banyak menggambarkan tentang orang melayu yang hidup di belitong.Pekikan semangat yang di tonjolkan melalui jalan cerita ini memang menarik.Memang benar,cara hidup diindonesi adalah panca sila.aku kagum, sungguh.



Cerita ini mengisahkan haikal seorang yang mempunyai cita-cita tinggi, untuk memelihara keluarga.Dia tidak mah menggantikan tempat ayahnya berkerja sebagai buruh kasah. Ketabahan dan kecekalan yang disemat,cukup membuat aku terfikir tentang diri aku.Laskar pelangi mengisahakan perjalanan hidup Haikal semasa dibangku sekolah.Dia punya kawan dan guru yang selalu membakar semangatnya untuk terus dan terus mengapai mimpinya.
Dari laskar pelangi cerita ini diteruskan lagi dengan sang pemimpi.Sang pemimpi diceritakan semasa Haikal di sekolah menengah.Disitu dia menanam azam untuk ke Paris,melanjutkan pengajiannya atas tunjuk ajar dari gurunya.





Pada aku, semua teman wajib tonton cerita ini.Kisah kehidupan yang dipertontonkan begitu menusuk dan mencuit isi hati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana