30 September, 2011

Bahagian lima : Aku bertemu Ainul Mardhiah

bismillahirrahmanirrahim

Aku selut saku kocek ku dan aku keluarkan anak kunci berwarna silver lalu aku masukkan kedalam ibu mangga untuk membuka pintu rumah sewa ku itu sebaik sahaja pulang dari masjid. Lantas aku mengambil al-Quran tafsir ku untuk menyambung bacaan ku pada surah al-ahzab.

Rutin harian aku ini tidak akan aku tinggal kerana al-quran merupakan penyembuh segala penyakit dan penenang kepada semua hati yang rusing dan bergelora. Aku suka membaca ayat-ayat al-quran sambil memerhatikan makna ayat yang aku baca itu.

Kadang-kadang datang juga perasaan cemburu pada sahabat-sahabat aku yang pandai berbahasa Arab. Pasti mereka memahami makna-makna al-quran dengan senang tanpa melihat terjemahan.

Aku meneruskan bacaan surah al-ahzab. Pada ayat yang ke-36 jantung sedikit berdegup kencang memerhatikan makna ayat itu. Apakah ini juga merupakan satu petunjuk dari Allah mengenai mimpiku pagi tadi.

" Dan tidaklah patut bagi seorang lelaki mukmin dan perempuan mukmin apabila Allah dan RasulNya telah menetapakan satu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka, dan sesiapa menderhakai Allah dan RasulNya maka sungguh dia telah sesat, sesat yang nyata"..

Subhanallah! sungguh hebat kuasa Allah s.w.t. Hanya DIA yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

Aku bersiap-siap untuk pergi ke kuliah aku di Fakulti Perubatan Universiti Malaya. Enjin motor RXZ biru kesayangan aku itu di hidupkan walaupun banyak asap yang keluar darinya. Aku memulakan perjalanan yang mengambil masa selama 15minit dengan memohon doa keberkatan dan selamat dari Allah s.w.t.

Di atas jalan raya dengan kelajuan 110 km/j fikiran sekali lagi terbang kembali pada mimpi aku itu. Aku benar-benar ingin mengetahui apakah pesanan 'isteriku' itu buat diri aku ini?..Motor ku terus memecut laju.

"Jangan berangan-ngan la akhi"!

"Nak cari mana muslimat macam tu, tgk la muslimat kita sekarang ni"!

"Ni mesti terpengaruh dengan filem-filem cinta"!

"Ustazah sekarang ni pun bukannya boleh percaya, pakaiannye je ok tapi perangai..macam hantu"!

"InsyaAllah, ana doakan enta agar mendapat isteri yang solehah di dunia dan akhirat"!

"ana yakin, lelaki yang baik untuk wanita yang baik..jangan risau, ana tahu enta baik ya akhi"!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana