13 September, 2011

Bahagian satu : Aku bertemu Ainul Mardhiah

Assalamualikum wbt

Allahmdulillah, kelas pun sudah pun bermula.Diawal-awal minggu ni tidak lagi mengalami kesibukan.Hari ini aku ingin berkongsi satu cerpen yang ditulis oleh kawan aku.Mula-mula aku membaca cerpen ini, aku menganggpkan ia seperti biasa sahaja.Namun, dari satu episod ke satu episod, aku mengkaguminya.Begitu bijak dia mengatur corak jalan cerita, seperti aku yang mengalaminya.Jalan cerita ini akan dialami oleh semua orang, termasuk la diri ini.Untuk pengetahuan semua, cerita yang ditulis ini, memang berlaku kepada kawan aku tersebut.Tidak usah bagi aku untuk menyebut nama penulis ini.Sekarang kita tumpukan perhatian kita kepada isi yang dilontarkan oelh penulis.Moga-moga dapat mengambil pengajaran.Insyaallah.
Penulis cerpen ini sidah pun berkahwin dibawah limpahan rahmat dan sakinah.

Alhamdulillah aku tersedar pukul 4pagi hari ini.Aku merindui untuk melaksanakan solat Tahhajud yang sudah tiga hari aku tidak laksanakannya.Aku sangat malu pada Maha Pencipta yang menjadikan diri ini kuat dan sihat tapi sangat kurang aku mengabdikan diri dan sujud kepadaNya.Sementara menunggu masuknya waktu subuh aku basahi diri ini dengan wudhuk dan kemudian aku menghamparkan sejadah untuk berqiamullai sujud merendah diri pada Allah s.w.t.

Assalamualaikum ya akhi! tiba-tiba seorang Pak Cik tua memberi salam dari sebelah kiri aku. Entah bila dan dari mana dia datang aku pun tidak menyedarinya.

Waalaikumusalam..."jawab aku sambil menghadiahkan sebutir senyuman"..

Aku pandang mukanya. Pak cik itu hanya tersenyum memandang wajahku kembali..Jom ikut Pak Cik nak..Pak Cik nak tunjukkan anak dengan keluarga Pak Cik yang menanti di sana..

Dalam keadaan kebingungan aku menuruti Pak Cik yang belum lagi aku mengetahui namanya tanpa banyak bicara.Sambil berjalan menuju ke tempat yang dituju aku kehairanan memandang kiri dan kanan betapa cantik dan indahnya pemandangan disekeliling.Belum pernah lagi aku melihat suasana secantik ini dalam hidupku.

Terdetik dalam hati aku ingin bertanya siapakah Pak Cik ini dan ke manakah ingin dia bawa diriku pergi.Tapi aku simpan dahulu niatku itu sehingga sampai ke tempat d tuju baru aku ingin bertanyakan soalan ini kepadanya.

Aku bertambah hairan, bila aku memandang kehadapan aku seolah-olah mengenali tempat itu walaupun belum pernah aku tiba di sana.Kami masih meneruskan langkah, pemandangan di hadapan semakin jelas dan jantung semakin berdegup kencang seakan tidak percaya apa yang dilihat.

Ya Allah! Betul ke ni Pak Cik kita berada di sini? Macam mana boleh kita sampai di sini dengan hanya berjalan kaki?...Aku sangat terkejut dan tidak percaya yang sekarang ini kaki ku berpijak di bumi yang berkat berhadapan dengan Kaabah..

Ya nak!..Ini adalah Makkah dan di hadapan kita ini Kabaah..Pak Cik hanya utusan dari seorang gadis yang ingin bertemu dengan anak..Dia sedang menantimu di hujung sana,pergilah nak..

Mana Pak Cik?..siapa dia?..kenapa ingin berjumpa dengan saya?...aku bertanya dalam keadaan aku masih lagi kebingungan dan tidak percaya apa yang sedang aku lalui ini..Pak Cik tadi hanya diam tidak berkata-kata.

Tanpa banyak bicara aku meneruskan langkah mencari gadis yang ingin bertemu dengan aku..Dari jauh aku memandang seorang gadis yang tersenyum indah.Senyumannya cukup memikat.Tidak pernah aku menikmati senyuman semanis itu.Belum pernah aku melihat wanita secantik itu seumur hidup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana