10 January, 2012

kenangan banjir

bismillahirrahmanirrahim

ape kaba dikampung halaman.Sudah lama tidak aku pulang..emmm sedih je ayat ni, macam la dah terlalu lama, baru 3 bulan tidak balik...

melihat deruan hujan yang membasahi bumi UTM, memori aku mengimbau kenangan dulu-dulu, pada musim tengkujuh.Dua hari lepas aku menelepon, kata ibu aku, keaaan sana biasa-biasa sahaja. tiada lagi tanda menunjukkan keadaan mahu banjir.

Dikawasan rumah aku, sememangnya akan dinaiki air, maklumlah, rumah tepi sawah. Masih aku ingat, tiap kali hujan turun tak henti-henti dalam masa seminggu, air sudah memenuhi ruang-ruang di kotak-kotak sawah.Nasib baik, sawah-sawah ni tidak diusahakan, atasa sebab-sebab tertentu.Tidaklah penduduk kampung kerugian.Abah aku, tidak melepaskan peluang untuk menahan pukat. Itulah kegemarannya. apa lagi masani lah untuk aku pelajari teknik-teknik memukat ikan.bukan senang.

ade sekali, ikan yang kena adalah ikan haruan.besarnya sam besar dengan peha budak darjah satu.bangga. kadang-kadang, terkena ikan yang dipelihara.

Kini sudah lama aku tidak turun bersama memukat. sudah hampir 4 tahun. sejak aku menjejakkan kaki di kampus, sejak itu lah, aku tidak dapat turun bersama dengan abah aku, memukat.

Bila mana air memenuhi kotak-kota sawah, kelihatan seolah-olah lebaran pantai. Air memutihkan sekeliling.sudah tidak kelihatan, lalang-lalang, pokok senduduk yang tumbuh di batas-batas sawah.
mari kita tengok gambar di kawasan sawah yang berhampiran denga rumah aku..





  
gambar-gambar ni diambil setelah seminggu banjir..

Emm...insyaallah, cuti ni, mungkin aku akn dapat merasai ikan-ikan yang di tangkap pada musin tengkujuh.

Pada masa ini, yang menjadi ketakutan kami adalah, ular, serangga-serangga dan sebagainya. Mereka dihanyutkan air, hingga sampai kerumah kami..
Sehingga hari ini, tidaklah rumah kami dinaiki air..Alhamdulillah...

Rindunya saat ini..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana