22 January, 2012

senyuman pelangi

bismillahirrahmanirrahim

kegelisahan dan kerunsingan terus menerus membelenggu hati ini. entah kenapa, aku cuba untuk merungkaikanya...

mengharapkan pelagi selepas hujan.Memang akan terjadi.pelangi akan keluar selepas hujan.mengapa ini semua terjadi.Sungguh cantik aturan Allah.
begitu juga kita semabai hambanya.menangislah, selepas tangisan itu ada kenikmatannya.
pelangi diwarnakan dengan terciptanya tujuh warna. berwarna warni.kesemua warna ini, akan membuatkan kita tersenyum sendiri.

Kita juga haruslah begini.menangislah semasa meohon petunjuk dan keampuan dari Ilahi. mengadulah sebanyaknya kepadaNya.Utamakan pengaduan kita pada Allah yang Maha mengetahui.

peliknya pada pelangi, kita tidak tahu pangkal dan hujungnya. ada cerita mitosdari terciptanya pelangi. dan ada fakta dari sains.dari mana pun datangnya pelangi, jangan kita lupa, bahawa semua yang ada di bumi dan di langit ini ciptaan Allah swt.


biarlah ape pun yang terjadi, kita harus kuat mengharunginya. seperti pelangi merentasi lautan awan dikala gerimis. belajarlah mengenal pelangi.kerana dari pelangi yang cantik itu kita mengenal Pencipta kita.


dikala hujan turun membasahi bumi, dikala itulah, segala kekotoran yang berada di bumi dibersihkan.Maka jelmalah kesucian yang telah berkarat diselaputi kekotoran.bersinar.
samalah seperti doa dan zikirullah membasahi hati-hati kita. kekotoran akn luntur setelah "hujan" itu membasahi hati-hati kita.

"sungguh beruntung orang yang menyucikannya(jiwa itu).dan sungguh rugi orang yang mengotorinya"  
asy-syam 9-10


insyaallah keampuan akan Allah terima, tetapi syaratnya kita mesti bersungguh-sungguh meninggalkan dan membersihkan kekotoran itu.

ismaryzalismail
22 january2012



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana