23 June, 2011

Halaun hidup bersama

Assalamualaikum wbt

Dalam mengharungi sisa-sisa hayat yang masih ade, mari kita berfikir sejenak.Adakah apa yang kita lakukan selama ini di redhai oleh Allah sw.Ataupun selama ini kita dikelilingi dengan dosa-dosa maksiat yang kita lakukan.Minta-minta dijauhkan.
DIsini ingin aku berkongsi sedikit pengetahuan tentangg kehidupan.Sepanjang kita hidup ini, kite seharusnya hidup dalam berkumpulan (berjamaah).Hal ini kerana apa bila keseorangan, kita mudah akan terpesong kearah lembah kemaksiatan.Na'uzubillahi min zalik.

Seperti mana dalam hadis menyatakan
Sabda baginda:
"Jemaah itu berkat".
"Jemaah itu rahmat dan perpecahan itu azab".

kita seharusnya dan semestinya memilih untuk hidup secara berjamaah.Sudah terang lagi bersuluh hadis diatas menggesa kita hidup secara berjamaah.

Ali imran 104:

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya."

Kita juga seharusnya bergabung barisan yang telah tersusun kukuh, agar kita tidak mudah goyah dibawa arus badai kian hari ini.
assaf ayat 4

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berperang untuk membela ugamaNya, Dalam barisan Yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan Yang tersusun kukuh.

Walaupun begitu masih ramai lagi diluar sana tersalah(mungkin) ataupun tidak megerti yang mana kaca dan yang mana belian.Asal permukaan nampak berkilau, terus ambik, tanpa soal selidik,tanpa mendalaminya.
Memilih yang sempurna atau menghampiri kesempurnaan sagat dituntut dalam bergabung dengan jamaaahBukan sebarang jamaah.Hanya Jamaah islam.Perkara ini sangat luas untuk berbicara.

Apabila bercakap mengenai jamaah maka tidak boleh tidak, soal kepimpinan dan ketaatan tidak boleh di letak ditepi.Betullah kata-kata sayyidina Umar

Tiada islam tanpa jamaah
dan tidak akan ada jamaah tanpa kepimpinan
dan tidak akan ada kepimpinan tanpa ketaatan

Sekarang begitu banyak jamaah yang tumbuh,bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.Jamaah A, jamaah B dan sebagainya.Jamaah -jamaah ini wujudnya apabila ada satu puak yang tidak puas hati dengan satu puak yang lain dari jamaah yang asal.Mereka tidak puas hati dari banyak aspek dan sudut.Antaranya kepimipinan tidak mendengar cadangan dari orang bawah, jamaah tidak dapt terima perubahan yang hendakdilakukan oleh kepimpinan mahun dari ahlinya dan sebgainya.
Dalam menentukan jamaah mana yang baik dan betul untuk kita turuti dan menggabungkan diri adalah seperti man adicatatkan dalam alquran pada surah almaidah,ayat 54-56.

Wahai orang-orang Yang beriman! sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum Yang ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang Yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang Dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang Yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah Yang diberikanNya kepada sesiapa Yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya.
Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang Yang beriman, Yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah).
Dan sesiapa Yang menjadikan Allah dan RasulNya serta orang-orang Yang beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia), kerana Sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada ugama) Allah, itulah Yang tetap menang.

Kepada sahabat-sahabt yang membaca entri kali ini, cuba kita tanya diri kita, selama inikita mengagabungkan diri @ berijtimak dengan jamaah yang mana.jamaah yang berlandaskan islam atau pun tidak, jamaah yang mengamalkan cara islam secara menyeluruh ataupun hanya bergerak sebahagian atau beberapa bahagian dari kesyumulan islam.Adakah jamaah yang kita banggakan ini hanya megambil ahlinya dari satu puak sahaja ataupun semua orang, dan sebagainya ciri-ciri jamaah tersebut.
Sememangnya kedaulatan islam menjadi matlamatnya, tetapi adakah jalan untuk menuju ke matlamat itu bergerak secara menyeluruh atau pun tidak menjadi objektif pergerakan jamaah ini.Jika tidak maka kita sepatutnya meninggalkannya dan mencari jamaah yang betul-betul bergerak secara syumul.Namun apapun jamaah yang kita ijtimakkan, kita tidak seharusnya berpecah dalam menegakkan kedaulatqn islam di bmi malaysia secara khususnya.Mari kita mencari persamaan untuk bergelar juara dan menentang kezaliman yang nyata pada masa skarang.Segala perbezaan antara jamaah-jamaah islam diletakkan ditepi serta saling menampung apa yang kurang antara jamaah.Insyaallah.Semoga pernyatuan jamaah islam ini akan menampakkan lagi secara jelas unutk meraih kejayaan nanti.Kita perlulah menjaga adab antara jamaah, tidak mengecil dan memeburukkan antara jamaah dan sebagainya.

Setakat ini sahajalah celoteh aku unutk kali ini, segala kesalahfahaman dalam celoteh kali ini di pohon ampun.semua ini aku merujuk dalam beberapa buku yang mashyur, penulisnya.Ingatlah jamaah apa yang kita pilih hari ini itu akan membentuk diri kita, dengan mendekatkan kita kepada Maha Pencipta ataupun hanyut dibuai kemewahan dunia.Wasalam~

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana