17 June, 2011

sirami hati dengan...

Align Center
Assalamualaikum wbt


"sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati.



Hati merupakan satu element yang terpenting bagi setiap individu.Seperti yang disabdakan
oleh Rasullullah, jika baik hati ini, maka baik lah seluruh jasadnya dan sebaliknya. Hati, aku umpamakan seperti kepala kereta api.jika baik perjalanannya, maka selamat la penumpangnya, namun jika drivernya acuh tidak acuh, sambil lewa, maka keselamatan penumpang pun tidak terjamin.



Hati menjadi pemandu dalam kehidupan kita. aku pernah membaca satu artikal yang mnyatakan akal kita bukanya tertelak ada otak, tapi pada hati.hati mengawalnya.Betul pepatah lama mengatakan, jika mempunyai masalah tanya sama hati.
Namun, jika hati kita disirami dengan perkara-perkara yang kurang baik, maka untuk apa kita tanya sama hati.Tiada gunanya.

Tanaman memerlukan air sebagai siraman untuk membantu tumbesarannya.Kita memerlukan makan (nasi dan sebagainya) untuk membesar.Begitu juga dengan hati.Hati mempunya makanannya sendiri.Jika kita tidak sirami atau menyuapnya,lama-kelamaan akan gelap, tiada cahaya.Hati tidak makan piza, KFC, atau apa-apa pun seumpama dengannya.Tidak memerlukan wang untuk memelihara hati.
Hati hanya perlu disirami dengan zikrullah, nasihat, muhasabah dan sebagainya.Perkara-perkara sebegini perlu menjadi baja kepada hati, setiap masa.Ini kerana baja-baja inilah akan menambahkan ketaqwaan dan keimanan kepada Allah.Maka hati akan bercahaya dengan sinaran keimanan dan ketaqwaan seperti pokok mengeluarkan bunga, harum mekar.



"sesungguhnya beruntung orang yang menyucikan jiwanya dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotori jiwanya."

Mari kita behenti sejenak, apa yang kita telah lakukan hati ini untuk menyirami hati kita yang sentiasa ketagih memerlukan sesuatu untuk disirami.Dari pada selepas slat subuh hingga la sekarang,apa yang telah kita lakukan.Jom kita sama-sama berlumba untuk mencuri setiap detik untuk menyirami hati kita.Ayuh sahabat-sahabat semua.Usah dipendam dalam hati jika membuatkan hati kita tersiksa.Mengadulah pada Allah.Menangislah.Insyaallah allah akan membantu mu.

Antara menjadi pengubat kepada hati

1.membaca al-Quran dan maknanya
2.mendirikan solat malam(qiamullail)
3.berkumpul bersama-sama orang yang soleh
4.perbanyakkan berpuasa
5.perbanyakkan berzikir

Semoga sahabat dapat mwngambil sedikit sebanyak pengajaran yang aku kongsikan, moga-moga berguna kepada semua.

Doa untuk melembutkan hati~surah ali imran-200

Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana