17 June, 2011

Julanglah Islam, Jangan Di perkotak-katikkan

Assalamualaikum wbt

Aku terpanggil untuk melontarkan satu perasaan yang tidak puas hati dari apa yang sedang berlaku dalam negara kita hari ini.Sepanjang minggu ini, di dada akhbar bercetak ataupun mediatronik, kita di gemparkan dengasn berita-berita yang menghina keindahan Islam, lebih tepat lagi hukum Allah.

Minggu ni satu keratan akhbar telah menimbulkan ketidak puasan hati orang Islam dengan memaparkan karikator yang menghina hukum Allah.



Aku memetik kata-kata Dr Asri
" Saya tidak pasti, apakah kartunis Utusan itu hendak menghina Islam atau hendak menghina pihak tertentu. Jika dia bertujuan menghina Islam, dilakukan pula dalam keadaan yang sedar akal fikirannya, maka dia terkeluar daripada Islam.

Namun, jika dia bertujuan mengkritik salah faham sesetengah pihak mengenai perbezaan hukum zina dan rogol, maka itu tidak merosakkan imannya, bahkan satu sumbangan membetulkan fahaman yang salah.

Adapun jika dia bertujuan membohongi fakta yang dimaksudkan oleh seseorang, sehingga menimbulkan salah sangka, maka dia berdosa besar
."


Sehingga sekarang tiada lagi apa-apa tindakan yang dilakukan oleh pihak kerajaan untuk menjernihkan keadaan ini. Kalau dulu akhbar Denmark yang menimbulkan kontroversi dengan menghina Islam, berduyung-duyung mengeluarkan ketidak puas hati, menghantar memorendum. Hari ini Utusan Malaysia. Akhbar utama dalam negara kita telah melakukan perkara yang lebih kurang sama.Apa tindakan kita.Apa yang kita hendak lakukan.

"Pada 2008, akhbar Denmark pernah menyiarkan karikatur yang menghina Islam dengan menerbitkan kartun Nabi Muhammad memakai serban yang bentuknya mirip sebutir bom."

Hari ini di Kota Bharu, telah melakukan acara pemboikotan pada UtusanMalaysia, sebagai tanda protes kerajaan kelantan diatas penghinaan ini.Acara ini disempurnakan oleh Tok Guru Nik Aziz.

Namun adakah pemboikotan ini hanya bermusim,sama seperti musim buah-buahan.Bila mana bersemangat, kitalah yang dihadapan, bila diuji sedikit, rasa malas menyelubungi diri, maka lunturlah semangat.Sipenganjur sememangnya bersemangat, yang aku perkatakan ini adalah barisan kedua ini.Imannya turun dan naik.Marilah kita berdoa agar ditetapkan iman, moga-moga semangat pemboikotan ini terusmekar dan membara dalam diri kita.Insyaallah.

Kita meminta agar Pihak yang bertanggungjawab memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat islam.acara ini mestilah diadakan secara live disemua kaca tv mahupun di setiap corong-corong radio.Ini bukan hanya melibatkan umat Islam di Malaysia, tapi diseluruh dunia.

Ingatlah,rogol dan zina tidak boleh disamakan.~wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sahabat@sahabiah PMI

.: sahabat utm :.

sahabat nun disana